Lesopbouw

Pranayama

Bij de beoefening van yoga is de adem zeer belangrijk. De inademing levert je nieuwe energie: verhoogt de vitaliteit. De uitademing stelt je in staat los te laten, lichaam en geest kunnen ontspannen.

Pranayama leert je de adem te observeren en te controleren, waardoor je geestelijk en lichamelijk welzijn verbetert.

 

Kriya's

Kriya's zijn dynamische lichaamsoefeningen waardoor de energie gaat stromen. De ademhaling en hartslag worden gestimuleerd. Het beoefenen van de kriya’s bereidt je voor op de asana’s (statische houdingen).

De kriya's worden uitgevoerd op het ritme van de ademhaling, adem en beweging zijn één.

Dit heeft een kalmerend effect op de geest.

 

Bewustwording

De kriya's versnellen de hartslag en ademhaling.

Door de bewustwording komen beide weer terug in hun normale ritme.

De bewustwording bestaat uit vier aandachtspunten.

Ten eerste breng je de aandacht naar de contactpunten met de aarde, je voelt de gedragenheid van het lichaam.

Ten tweede ben je je bewust van de spierspanningen in het lichaam. Door hier met de aandacht aanwezig te zijn, laten de spanningen vanzelf los.

Dan volg je de ademhaling zonder deze te beïnvloeden.

Tenslotte gaat de aandacht naar het hart. Ervaar de stilte en liefde die van het hart uitgaan.

Lichaam, geest en de schakel hiertussen, de adem, zijn nu volkomen ontspannen.

Met als gevolg dat het beoefenen van de asana’s een optimaal effect zal hebben.

 

Asana's

Asana staat voor een nauwkeurig aangenomen lichaamshouding, die je enige tijd aanhoudt. Gedurende die tijd wordt de aandacht van de geest op de houding geconcentreerd. Dit samenspel van lichaam en geest is het eerste doel van yoga, met als resultaat een gezond functionerend lichaam. Je leert de grenzen en mogelijkheden van je lichaam kennen en accepteren.

Yoga is niet prestatiegericht, iedereen neemt de houding aan die bij hem of haar past. Door de prestatiedrang los te laten en je aandacht te richten op je eigen lichaam en ademhaling, zal je merken dat spanningen loslaten. Hierdoor gaan de oefeningen ook steeds gemakkelijker. De grenzen van het lichaam verschuiven. Dus niet door inspanning, maar juist door ontspanning!

 

Ontspanning/ Meditiatie

De ontspanning/meditatie oefeningen aan het einde van de les maken je bewust van spanningen in de verschillende delen van je wezen. Het bewust worden en observeren van deze spanningen is een eerste stap om tot een diepere ontspanning te komen.

Meditatie is het bewust richten van de aandacht. Daarvoor moet het denkvermogen stil zijn. Dit vergt geduld en doorzettingsvermogen.

De geest zal blijven proberen onze aandacht af te leiden. Door je aandacht steeds weer liefdevol terug te brengen bij de meditatie zal die uiteindelijk in het hier en nu blijven. De geest komt tot rust. Tijdens de meditatie ervaar je de Innerlijke Stilte. Je maakt contact met je wezenlijke Zelf (Bestaan, Bewustzijn, Gelukzaligheid).

 

Je bent van harte welkom voor een proefles om zelf te ervaren wat yoga jou kan bieden!

- De mens die yoga beoefent is geduldig. De mens die yoga beoefent is volhardend en zijn      resultaten dankt hij aan deze eigenschappen -